Artikel : Udvikling og optimering af et off-grid tiny house på hjul.
Tiny houses er meget oppe i tiden.
Som udvikler af bæredygtig byggeri og ejer af et tiny familie hus, nemlig vores superlavenergihus (41 m2) af naturmaterialer www.naturhus.dk, hvor vi har boet siden 2014 og et 6 m2 tiny halmhus (hvor vi boede i 4 år), satte jeg mig for at bygge et tiny house på hjul og løse nogle af de udfordringer der er med tiny houses på hjul (altså dem der må trækkes efter en bil).
Vores super lavenergihus
Vores tiny house i halm på 6 m2
Vi byggede i 2014 et ”superlavenergihus” af naturmaterialer. Konceptet, huset er bygget ud fra, er inspireret at passivhuskravene, som er de strengeste energikrav i verden til boliger. Målet var et hus som bæredygtigt set kunne slå konventionelt byggeri på alle planer. Huset er derfor super godt isoleret, har meget lavt energiforbrug til opvarmning og et meget lavt CO2 aftryk.
På vores hjemmeside www.naturhus.dk kan du læse mere om huset.
.
Udfordringerne i dette udviklingsprojekt: ”Udvikling og optimering af et off-grid tiny house på hjul.”
Vægt
En af de udfordringer der er med tiny houses på hjul er vægten. Den højeste tilladte totalvægt på et påhængskøretøj, til bil er 3500kg. Jeg har set tiny houses som er endt med at veje mere end 3500kg og så må man ikke sætte dem efter en bil. Mange andre tiny houses på hjul vejer tæt på 3500kg uden inventar. Dvs. at hvis man skal flytte det med bil, så skal man tømme tiny houset og køre 2 gange.
Jo mere tiny houset vejer, jo større bil har man brug for og det betyder som regel en dyrer bil, både i indkøb, vedligehold, periodisk afgift og i brændstof. Der er faktisk også lidt at spare på periodisk afgift og forsikring til tiny houses, jo mindre det vejer. Så man kan argumentere for at jo lettere jo mere bæredygtig er tiny houset, især hvis det skal flyttes ofte og/eller langt og jo lettere, jo billigere er det at eje.
Det sidste ift. vægt, er at bilverdnen går imod elbiler. Pt. er der på det danske marked ingen elbil som må trækker over 2500kg.
Fugt
Jeg hører og læser ofte om fugtproblemer i campingvogne og autocampere (og jo selvfølgelig også i konventionelt byggeri). Problemet handler som regel om at det er en fugttæt konstruktion, altså at den ikke kan ånde. Det betyder at når der kommer en utæthed et eller andet sted, hvilket der typisk gør på et eller andet tidspunkt, så kommer fugten ind og ophobes over tid og giver fugtskader. Jeg har bl.a. læst at en campingvogn, kan ta’ 10% på i vægt pga. utætheder.
Mange tiny houses bliver også bygget fugttæt, hvilket kan give fugtproblemer på sigt.
Omvendt har jeg endnu ikke, gennem mine 20 år i branchen oplevet fugtproblemer i diffussionsåbent byggeri, som vel og mærket er bygget korrekt. I diffusionsåbent byggeri kan den fugt som kommer ind i konstruktionen, komme ud igen.
Lovgivning
Der er en del lovning der skal være styr på.
For at et tiny house på hjul må trækkes efter en bil på vejen, skal tiny houset være lovligt.
Flere vælger at kalde deres tiny house ”godstransport” og vælger at køre med det på vejen. Det virker til at være et gråzoneområde, som jeg ikke kan få helt nøjagtig svar på i lovgivningen. Flere i myndighederne siger at det ikke er lovligt at kalde sit tiny house godstransport. Hvis man iøvrigt vil sælge sit ”godstransport” tiny house, skal det synes og her skal tiny houset tages af chassiset fordi man ikke må syne chassiset med gods. Et ikke godkendt tiny house er nok også svært at få forsikret. Et ikke godkendt tiny house må man muligvis heller ikke tage med til udlandet.
Hvis man bliver involveret i et uheld, med et ikke godkendt tiny house kan man måske også komme i problemer.
Da godstransport løsningen er et gråzoneområde, vil jeg ikke gå yderligere ind i den løsning, men har valgt at følge loven for at opnå et godkendt tiny house.
Som nævnt må tiny housets totalvægt ikke overstige 3500kg og hvis vogntogets totalvægt overstiger 3500kg skal man ha’ BE kørekort.
Så skal tiny houset forsikres.
For at det kan forsikres skal tiny houset synes.
For at kunne syne tiny houset skal chassiset afmeldes og dernæst indregistreres som campingvogn.
For at kunne indregistreres som campingvogn skal det vejes.
Inden vejning skal de konstruktive ændringer godkendes.
For at de konstruktive ændringer kan godkendes, skal der laves statiske beregninger af konstruktionen inklusiv bremsevirkning. Desuden er der regler for højde, bredde, længde, placering af lygter, splintsikre vinduer o.lign.
Så er der forskellige regler for hvordan man skal bygge tiny houset, alt efter om det er til helårs brug eller fritids brug.
Til fritidsbrug er det ovenstående regler man skal ha’ fokus på.
Til helårsbrug er der også nogle isoleringskrav man skal overholde, man skal ha’ byggetilladelse, kloakering osv.
Da vi allerede har et hus at bo i, har jeg valgt at bygge tiny houset til fritidsbrug og behøver derfor ingen byggetilladelse og skal heller ikke overholde krav til isolering osv.
Så er der nok nogen der sidder og tænker…. ”Hvor meget må man så bruge et tiny house til fritidsbrug”.
Som jeg kan læse mig til, så må man som i campingvogne bo det samme sted i 6 uger og så skal den flyttes. Jeg har hørt den skal være ude af matriklen i mindst 24 timer.
Så er det noget med adresse… men i 2021 læste jeg at kravet om adresse blev ophævet, for at tilgodese bl.a. pensionister som ønsker at sælge deres bolig for eksempelvis at køre rundt i en autocamper i en længere periode.
Så det ser ud til at hvis man er villig til at flytte tiny houset minimum hver 6 uge, så kan man godt bo i en fritidsbolig. Hvis ikke man er villig til det, så er det helårs udgaven man skal ud i. Uanset hvad man vælger, vil jeg anbefale at man opdatere sig på reglerne inden man går i gang.
Forsikring
Mange forsikringsselskaber ønsker ikke at forsikre tiny houses på hjul. Så der ligger også en udfordring.
Ja, udfordringer er der nok af. Derfor satte jeg mig et mål om at bygge et tiny house på hjul, som vejer under 2000kg, så det kan trækkes af et bredt udvalgt at økonomiske overkommelige biler eller evt. div. elbiler.
Et tiny house som er diffussionsåbent, så der ikke kommer fugt problemer.
Et tiny house som er lovligt og kan forsikres.
Udviklingsprojektet/løsningen.
Først købte jeg mig et tiny house chassis fra https://maks-trailer.dk/ på 5,40m i længden, som jo er et mobilt fundament og i øvrigt vejer 640kg. Det giver mulighed for et tiny house på 12-13m2, som i mit udviklingsprojekt jo så skal holdes under 1360kg for ikke at overstige de 2000kg som jeg har sat mig som mål at holde mig under.
Da jeg alligevel skulle ha’ en ingeniør til at lave statiske beregninger, satte mig for at finde en som ville regne styrke/vægt forholdet ud i konstruktionen. Altså finde sweetspottet i styrke/vægt forholdet i konstruktionen, så ikke der vil være overflødig vægt i unødige sikkerhedsmaginer og standardmål.
Det var svært at finde. Jeg tror jeg var igennem 30 firmaer, inden jeg fandt Daniel fra OC Engeneerings. En dygtig fyr som ikke var bange for udfordringen. Han er i øvrigt tidligere tømrer, så han var fin at sparre med om forskellige løsningsmuligheder.
Skal du ha’ lavet beregninger, kan jeg godt anbefale Daniel. Hans nummer er 27289441.
Derudover har jeg selv regnet en hel del på densiteter i materialer, for at spare så meget vægt som muligt.
Efter at modtage beregningerne, kunne jeg endelig gå i gang med at bygge.
En konstruktion i udvalgt let spærtræ.
10 cm træfiber isolering fra https://zepa.dk/ . En diffusionsåben dampbremse inde og en højdiffusionsåben vindspærre ude, også fra https://zepa.dk/ . Alle dejlige materialer at arbejde med.
Udenpå vindspærren afstivede jeg med et særlig let vindtrækbånd fra https://www.strongtie.dk/da-DK . Normalt er vindtrækbånd 2mm tyk og tungt at håndtere. Denne udgave er forstærket omkring hullerne og har derfor i en tykkelse af kun 0,9mm den samme styrke som de normale i 2mm. Så her kan man også spare vægt.
Inderbeklædning blev krydsfiner, som er malet med en naturlig og kemifri maling fra AURO.DK
Vi brugte også en naturlig gulvlak fra dem. Vi lugter ikke nogen afgasning i vores tiny house i dag. Det er en vigtig faktor for os at der ikke er noget kemi i det hjem vi bor i, især ift. vores børn.
AURO’s produkter er de reneste produkter vi har kunnet finde til indvendig behandling. Det er 100% naturprodukter (altså ægte naturprodukt, plantebaseret, biologisk nedbrydeligt og med fuldstændig indholdsdeklaration), diffusionsåben (så det arbejder sammen med vores diffusionsåbne konstruktion), fri for mikroplast osv. Alt det vi gerne vil ha’ og intet af det vi ikke vil ha’.
Udvendigt er tiny houset beklædt med aluminium. Aluminium er selvfølgelig ikke det mest bæredygtige, men da der skal limes solceller på, vil jeg ha’ et materialer som holder længere end træ. Derudover er alupladerne væsentlig lettere end en træbeklædning. Også her et kompromis jeg må leve med.
Fordi der skal limes solceller på taget (som ikke kan tages af igen), vil jeg ha’ en afstandsliste under alupladerne, som ikke forgår som almindelige afstandslister jo gør på et tidspunkt. Her fik jeg Vink til at lave afstandslister i en miljøvenlig plast, som gerne skulle holde mindst lige så længe som solcellerne. Når man vælger plast til sådan en løsning, skal man lige ha’ styr på udvidelseskoefficienten og tage højde for den 🙂
Ovenpå alupladerne har jeg limet 2800W letvægts solceller. Ja det er meget, men jeg regner med at det er det skal skal til for at kunne drive det mest nødvendige, hvis vi skal på tur om vinteren.
Om sommeren hvor der vil være overskud, så må vi fråse på tur og trække strømmen over i vores hus, når den holder derhjemme. Hvis vi engang får en elbil, kan overskuddet med fordel supplere opladningen af elbilen.
I teknikrummet er der et batteri på 8 kWh på 55kg, så der er strøm til nogle dage, hvis ikke der er sol. Så er der en inverter og stikkontakter, så vi kan trække de fleste el-artikler.
Vinduer
Da vi har ventilationsvinduer i vores superlavenergihus og er meget tilfredse med dem, ville jeg naturligvis også gerne ha’ ventilationsvinduer i tiny houset. Så er der lige noget med at vinduer som regel er tunge og et krav om splint sikkert glas.
Derfor fandt jeg frem til Lexan fra https://vink.dk/ . Lexan er slagfast, splintsikker, utrolig stærkt og en del lettere end glas. Af det fik jeg lavet nogle meget lette ventilationsvinduer, hvor de inderste lag let kan tages af ved behov.
Dør
Pga. plads, vægt og for at undgå kuldbroer, byggede jeg selv døren fra bunden af. En let konstruktion med 7 cm isolering, nogle store hængsler, en Jasa låsekasse, indbygget ventilationsvindue og aluplade udenpå som flugter med beklædningen.
Indretning
Indretningen er super simpel. Igen handler det i projektet om at holde vægten nede. Når man kommer ind, er der en lille entre med toilet til den ene side og garderobe til den anden.
Går man videre ind, er der en køjeseng til ungerne, et lille køkken og spiseplads som kan flyttes når vi skal sove. Vores seng er bare en madras på gulvet, igen for at spare vægt. Så har vi installeret en lille kummefryser, der kan køre både som køleskab og som fryser. Dvs at i starten af ferier har vi kølevare med og når det er spist kan vi slå den over på fryser og fylde den med bær, fisk, vildt eller hvad vi nu har lyst til at tage med hjem.
Efter at ha’ bygget tiny houset færdigt, kom hele godkendelsesprocessen, for til sidst endeligt at kunne forsikre tiny houset.
Jeg erfarede at der er stor forskel på synshaller. Det var lige fra steder, hvor de ikke anede hvad de skulle gøre, til steder hvor der var 100% styr på hele proceduren.
At finde en forsikring til tiny houset, var næsten et mareridt, men endte med en fin forsikring hos LB.
Målet blev nået. Et tiny house på hjul, som vejer 1920kg.
Et tiny house som er diffussionsåbent.
Et tiny house som er lovligt og forsikret.
Test tur.
For at teste tiny houset, tog vi 2 måneder til Norge. Det skal lige siges at vi er vant til at være på vandretur med telt, så hvilken luksus at ha’ et sneglehus med ”på ryggen” ud i naturen 🙂
Alt fungerede på nær en forkert montagelim jeg var blevet anbefalet til vinduerne. Men så fandt jeg ud af at den medbragte værktøjskasse fungerede.
Vi synes der er bedre plads, mere luft, bedre isolering, bedre indeklima, bedre ventilation og mindre fugt end vi oplever i campingvogne. Solcellerne lavede så meget strøm at vi bare satte radiator til om natten, brugte elkedel o.lign. Vi var kun lige under 60% på batteriet en gang på hele turen.
Ungerne havde en fest med at lege i køjesengene.
Jeg skulle lige vende mig til at være lige så bred på vejen, som en lastbil, men ellers var det en fornøjelse at køre med ”kun” 2000kg på krogen.
En super fin tur og vi glæder os til mange flere fremover.
Kunne du tænke dig en fremvisning af vores huse eller har du brug for hjælp til dit projekt, så klik ind på https://www.naturhus.dk/vitilbyder/ og se hvad vi tilbyder.